Mina tre bästa tips på hur du kan förbereda dig för fjärde trimestern

Malin Persson
| Tid att läsa
5 minuter

Fjärde trimestern, tiden som startar när barnet föds, är verkligen starten på ett helt nytt liv både för dig och för ditt barn. Det är en stor omställning för hela familjen och många mammor upplever den här tiden som väldigt omtumlande. Genom att förbereda sig kan man öka chansen för att känna sig trygg och lugn den första tiden tillsammans. 

Här kommer mina tre bästa tips på hur du kan förbereda dig för den fjärde trimestern, för att få en trygg och fin start på ditt nya liv som mamma.

1.    Ta hand om dig själv

Att vara gravid och föda barn är en stor påfrestning på kroppen så försök lyssna på din kropps signaler redan under graviditeten, vad behöver du för att må bra?

Ät näringsrik mat för att få energi, försök att skapa tid till återhämtning och vila och gör saker som du mår bra av. Att göra andningsövningar, meditera eller gå på gravidyoga har många positiva effekter och kan hjälpa dig att slappna av, ta hand om din kropp och aktiverar kroppens lugn och ro system. Att vara i kontakt med ditt andetag har du också stor nytta av under graviditet, förlossning och under den fjärde trimestern. Lyssna inåt på vad du behöver och ta tid att vara helt närvarande med din bebis i magen för att stärka din anknytning redan under graviditeten. Efter förlossningen behöver du tid för återhämtning och läkning och det underlättar om du tagit hand om dig själv redan innan förlossningen och är van att känna in vad du och din kropp behöver.

2.    Läs på

Att läsa på om första tiden efter förlossningen är ett bra sätt att förbereda sig på. Läs gärna på om hur det kan kännas i din kropp efter förlossningen, blödningar, spända bröst, baby blues osv och tänk på att din kropp har varit med om en extremt stor påfrestning och behöver tid att läka. 

Det som jag upplever att många nyblivna mammor blir förvånade över är bland annat att det kan ta tid att få amningen att fungera och att det kan göra ont att amma i början. Att bebisen vill amma och ligga vid bröstet mest hela tiden och att det är helt normalt beteende, är också något som de flesta inte är förberedda på. 

Nyfödda barn har även ett väldigt stort behov av närhet och vill helst vara nära sina föräldrar hela tiden vilket kan komma som en chock. Att barnet vill ha närhet hela tiden är normalt och bra för både mamma och barn då det frisätter kärlekshormonet oxytocin. Oxytocinet stärker anknytningen, stimulerar utdrivningen av bröstmjölk, gör så att livmodern drar ihop sig och får både mamma och barn att må bra. 

Sömnen blir också påverkad när du fått barn, nyfödda barn har inte samma dygnsrytm som vi och det kan ta tid innan de får det. De sover en stor del av dygnets timmar, däremot vaknar de ofta och vill äta vilket är precis som det ska vara. Eftersom många barn helst vill sova nära sina föräldrar kan det vara bra att läsa på om säker samsovning. 

Hur man kan hjälpa sitt barn om de har ont i magen, vad skrik kan bero på, flaskmatning, omvårdnad och pumpning är några andra ämnen som kan vara bra att ha läst på lite om. 

3.    Gör en postpartum plan

Att göra en plan för fjärde trimestern är ett bra sätt att förbereda sig på, en postpartum plan brukar man kalla det. Fundera på hur du vill ha det den första tiden med ditt nyfödda barn och gör en plan själv eller tillsammans med din partner. Skriv ner det som ni kommer fram till för att ha något att ta fram och påminna er om den första tiden.

Då den här tiden är väldigt speciell både för mamma och barn kan det vara bra att hålla kalendern så obokad som möjligt för att du ska få tid för återhämtning och läkning, för att ni ska kunna lära känna varandra, för att komma i gång med amningen i lugn och ro och för att barnet inte ska bli överstimulerad. Prata igenom när ni kan tänka er att ta emot besök, av vilka och hur din partner eller närstående kan avlasta dig så att du får tid att ta en dusch, vila eller göra något för dig själv en stund. 

Fundera på hur du vill mata ditt barn, oavsett om du vill amma eller flaskmata eller göra både och kan det vara bra att ta reda på vad som kan vara bra att tänka på precis i början. Läs på, gå en kurs eller prata med din barnmorska för att känna dig trygg när det är dags.

Planera hur du tänker kring din egen mat, kanske förbereda och laga innan så det finns i frysen eller be nära och kära att ta med sig mat när de kommer på besök. Om du har en partner kan den vara ansvarig för att se till att ni båda får i er näringsrik mat så att ni orkar och framförallt för att ge din kropp den bästa förutsättningen för att läka och att producera bröstmjölk.

Vad har ni för förväntningar och vad ni eventuellt är oroade för kan vara bra att prata om och ta med i er plan. Se över vad ni har för stöd runt omkring er, vem kan ni be om hjälp om ni behöver det, vem kan svara på frågor som dyker upp och vem kan ni ringa för att få lite avlastning. Det kan vara familj, vänner, en postpartum doula eller annan person i er närhet som ni känner er trygga med.

När barnet är fött och ni är i bebisbubblan, kom ihåg att känna alla känslor, checka in med din partner eller närstående dagligen för att se hur ni mår och vad ni behöver. Det är ok att ställa in planer i sista sekunden, stanna i sängen hela dagen, lyssna på din intuition och gör det som är bäst för dig och ditt barn. 

Skriven av

Malin Persson

Barnsjuksköterska, Postpartum Doula, Holistisk Hälsocoach och Yogalärare

Malin Persson, barnsjuksköterska, postpartum doula, holistisk hälsocoach och yogalärare. Jag erbjuder stöd till gravida och nyblivna mammor genom förberedande samtal, amningsrådgivning, coaching och hjälp med omvårdnaden av barnet. Jag finns i Stockholm och allt stöd sker via zoom eller i hemmet. Jag önskar att alla blivande och nyblivna mammor ska få en trygg och fin start på deras föräldraskap.

@mamacare.se

Fler artiklar

En vecka postpartum

Den första veckan efter förlossningen är en omtumlande övergångsfas för både dig och din bebis. Det kan vara en fantastisk men mycket utmanande period på samma gång. Dina behov just nu är samma som den nyfödda bebisens: vila, värme, näring, en trygg miljö och en lyhörd omgivning.

Julianna Werner

November 8, 2022

Postpartumceremonier – för mödrars hälsa

Ordet ceremoni har sitt ursprung i latinets caerimo´nia som betyder helighet, vördnad, helig ceremoni, vördnadsfull rit.

Emelie Norén

December 11, 2022

5 universella tips för att stötta kroppens återhämtning efter förlossningen

I alla kulturer har det funnits traditioner kring hur mamman ska tas om hand den första tiden efter förlossningen. Dessa traditioner, som fortfarande praktiseras i många delar av världen, utgår från en djup förståelse för de fysiologiska förändringar som sker under postpartum perioden.

Julianna Werner

November 8, 2022